در سال 2025 چه کشوری در تکنولوژی 5G پیشگام خواهد بود؟!

سازمان تجارت جهانی شبکه‌ی تلفن همراه (GSMA) پیش‌بینی می‌کند که ایالات متحده، به ‌لطف آغاز زودهنگام تجاری‌سازی 5G و رشد مورد انتظار فوق‌العاده تا سال ۲۰۲۵، در بازار فناوری بی‌سیم 5G پیشرو خواهد بود. بر اساس گزارش جامع جدید GSMA، ایالات متحده تا سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۰۰ میلیون اتصال 5G و تا قبل از سال ۲۰۲۵ در حدود ۱۹۰ میلیون اتصال 5G خواهد داشت که برای تداوم صدرنشینی در زمینه‌ی اتصالات 5G کافی به نظر می‌رسد.

رشد 5G در امریکا


یکی از دلایل اصلی GSMA برای پیش‌بینی پذیرش فوق‌العاده‌ی 5G در آمریکا، تعداد اولیه‌ی شهروندان این کشور است که فناوری 5G را پذیرفته‌اند: حدود ۵۸ درصد کل کاربران گوشی‌ هوشمند، جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌‌دهند که در مراحل اولیه می‌توان سرویس 5G را برای آن‌ها ارائه داد. اروپا کمی پایین‌تر از ایالات متحده قرار گرفته است و در حدود ۴۶ درصد بازار آن را به‌عنوان پذیرنده‌های ابتدایی این فناوری در نظر می‌گیرند. بازار منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا ۳۴ درصد از این خریداران را در بر می‌گیرد؛ اما در مقابل، کمتر از ۱۵ درصد از مشتریان در آمریکای لاتین، کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی در این بازه هستند که توسعه‌ی 5G را در این بازارها کمی به چالش می‌کشند.




جای تعجب نیست که GSMA، پیش‌بینی می‌کند ویدئو با وضوح بالا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از دلایل اصلی افزایش تعداد متقاضیان 5G خواهند بود؛ این سازمان یادآور می‌شود کهاپل، ‌اکنون اپل تی‌وی 4K را با پشتیبانی از HDR به فروش می‌رساند که پهنای باند بالایی برای انتقال داده‌ها نیاز دارد؛ درحالی‌که فاکسکان روی نمایشگرهای 8K+5G طراحی‌شده برای نمایش ویدئوی 8K با استفاده از اتصالات بی‌سیم 5G کار می‌کند. همچنین فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، اپل و تمامی چهار خدمت‌دهنده‌ی اصلی پهنای باند در آمریکا روی پروژه‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده و هر فناوری بصری جدیدی کار می‌کنند که از سرعت بالای 5G و زمان تأخیر کم بهره می‌برند.

انتظار می‌رود درآمد آمریکا از ارائه‌ی خدمات 5G به مشتریان سازمانی، مصرف‌کنندگان، برنامه‌های آنلاین و دولت به‌عنوان متقاضیان کوچک‌تر، به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. GSMA پیش‌بینی می‌کند که اتصالات 4G تا سال ۲۰۲۵ پایدار خواهند بود و در این زمان اتصالات 5G برای اولین بار به 4G می‌رسند؛ با این حال محبوبیت خدمات 2G و 3G و 4Gکاهش قابل ملاحظه‌ای در سال ۲۰۱۹ خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۲۵، ایالات متحده بالاترین درصد اتصالات 5G را نسبت به جمعیت در جهان داشته باشد؛ اما تعداد کل اتصالات 5G در مناطق دیگر جهان تا آن زمان به نسبت تعداد مشترکین، بیش از آمریکا رشد خواهد کرد. تا سال ۲۰۲۵ اروپا درصد کمتری از اتصالات 5G را نسبت به جمعیت در اختیار خواهد داشت؛ اما تعداد کل اتصلات آن در حدود ۲۱۷ میلیون خواهد بود. به‌طور مشابه، اتصالات 5G در چین تنها ۲۵ درصد گسترش خواهد داشت که در مقایسه با ۴۹ درصد ایالات متحده رقم کوچکی است؛ اما به لطف جمعیت بیشتر چین، ۳۹۶ میلیون اتصالات 5G برقرار خواهد شد که بیش از دو برابر تعداد اتصالات خام ایالات متحده است.

رشد 5G در امریکا

اما یکی از طرح‌های توسعه 5G سؤالی ایجاد می‌کند: طرح‌ شرکت ورایزن بر ارائه‌ی 5G ثابت در سال ۲۰۱۸ تمرکز خواهد داشت؛ چرا که این شرکت قصد دارد اینترنت 5G بی‌سیم را به‌عنوان جایگزینی برای اینترنت کابلی توسعه دهد. این گزارش، 5G ثابت را به‌عنوان راهی برای ورود ارائه‌دهندگان پهنای باند فعلی به بازار اینترنت بی‌سیم و بالعکس معرفی می‌کند؛ اما خدمات 5G ثابت در هیچکدام از قسمت‌های پیش‌بینی ۱۹۰ میلیونی وارد نشده است. همچنین پیش‌بینی‌ها، ارتباطات اینترنتی در اینترنت اشیا را شامل نمی‌شوند؛ هرچند که انتظار می‌رود به مرور زمان بخش بزرگی از اتصالات 5G را به خود اختصاص دهند.

علامت سؤال بزرگ دیگر قیمت‌گذاری است؛ GSMA وارد جزئیات مربوط به موضوع قیمت‌گذاری خدمات نمی‌شود؛ اما می‌گوید اولین گوشی‌های هوشمند 5G احتمالا از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های 4G که در حال حاضر موجود هستند، گران‌تر خواهند بود؛ چرا که مجهز به ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند صفحه نمایش 4K یا 8K، دوربین‌ها و سنسورهای مخصوص واقعیت افزوده و مجازی و تراشه‌های بی‌سیم جدید هستند؛ در واقع گوشی‌های هوشمند ۵ اینچی قادر نخواهد بود به‌راحتی از نمایشگرهای 4K بهره‌مند شوند؛ چه رسد به 8K. همچنین تصور اینکه سازندگان اولین گوشی‌های 5G بخواهند از قطعاتی استفاده کنند که دستگاهشان را از بازه قیمتی مقرون‌به‌صرفه خارج کند، سخت خواهد بود.

در نهایت فقط گذشت زمان درست یا غلط بودن این پیش‌بینی‌ها را مشخص خواهد کرد.

منبع : زومیت

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...